Finanční gramotnost
Den finanční gramotnosti
27. listopadu se uskutečnil další díl projektu o finanční gramotnosti, který měl za cíl přiblížit žákům praktické dovednosti spojené s hospodařením s penězi.
Akce se zúčastnili všichni žáci prvního i druhého stupně. Tento projektový den byl na druhém stupni rozdělen do dvou částí. V prvních dvou hodinách si žáci zábavnou formou zopakovali znalosti získané v hodinách občanské výuky a v minulých dílech projektu. Připomněli si, co znamená rodinný rozpočet, jak fungují úspory, proč je důležité plánovat výdaje a jak se vyhnout finančním problémům.
Druhou část projektového dne strávili žáci prací ve fiktivních domácnostech. Protože se jednotlivé třídy druhého stupně nachází v různých fázích tohoto dlouhodobého projektu, byla témata, na nichž pracovaly odlišná. Žáci šestého ročníku teprve zakládali své fiktivní domácnosti a seznamovali se s jednotlivými položkami rodinného rozpočtu. Sedmáci kupovali nové auto a osmáci si zařizovali nové bydlení. Cílem těchto dvou témat bylo seznámit žáky s výhodami a riziky některých finančních produktů jako jsou například leasing, spotřebitelský úvěr, hypoteční úvěr a stavební spoření. Pro žáky devátého ročníku byla připravena témata výhodné nakupování a nákupy na internetu. Žáci museli spolupracovat, diskutovat a hledat kompromisy, aby jejich rodina zvládla hospodařit v rámci daného rozpočtu. Na závěr byly všechny aktivity shrnuty a zapracovány do rodinného rozpočtu. Žáci tak viděli, jak jejich rozhodnutí ovlivňují celkovou finanční situaci domácnosti. Většina témat byla zakončena prezentací závěrečné práce.
Den finanční gramotnosti ukázal, že praktické vzdělávání má velký význam. Žáci si odnesli nejen nové znalosti, ale i zkušenost, že finanční rozhodnutí mají dlouhodobé důsledky.